Проект F.A.Q. от ученическия иновационен хъб на ТУ-София

За първа година Техническият университет – София стартира инициатива за насърчаване на ученици да участват в научноизследователската дейност на университета, разработвайки иновативни проекти под ръководството на университетски преподаватели и ментори от ИТ бизнеса.
За целта университетът предостави финансиране от до 2500 лв. на проект в рамките на конкурса “Ученически иновационен хъб”. Той бе отворен към всички ученици от ТУЕС, като в инициативата участват общо 8 проекта на ученици от 8 до 12 клас от училището.

Августовски стартираме представянето на проектите и техните създатели.
Първата ни среща е с едно много лъчезарно момиче, което си поставя амбициозни и големи цели. Иска да се занимава с наука, а  наесен ще бъде в 12 клас. 

Представяме ви Виолета Кабаджова и нейният Fatherlands: Accelerating Quantum (FAQ) .

Здравейте, представете се – кой клас сте, разкажете ни за проекта, върху който работите в ученическия иновационен хъб на ТУ-София?

Здравейте, аз съм Виолета Кабаджова – вече ученичка от 12-ти А клас. 

Fatherlands: Accelerating Quantum (FAQ)  цели оценка на възможностите на квантови компютри в процеса на откриване на нови материали. Проекта, който разработвам е свързан с оценка на възможностите на квантовите компютри чрез решаване на уравнението на Шрьодингер за изолирана частица на класически и на квантов компютър и съответно последващо сравнение на резултатите от двете. 

2. Какво ви носи участието ви в иновационния хъб?

Ученическият иновационен хъб на ТУ – София е голяма възможност. Участието ми помогна с няколко малки, но много съществени крачки по пътя на моето кариерно и личностно развитие. Предоставя ми възможността да участвам, но и отговорността да осъществя проект, обвързан с тема, която живо ме вълнува – квантови компютри. Също така много ясно ми демонстрира колко не тривиална задача е да защитиш идеята си, за което съм абсолютно сигурна, че ще ми послужи множество пъти в бъдеще. Не само ме научи, но и продължава да ме учи на още много фундаментални уроци, особено важен от които разпознавам е разбирането, че,  за да доведеш каквато и да е своя активност до край, е нужна много, много усилена работа.

3. Разкажете ни за вашият ментор – какви са уроците и съветите, които получихте?

Моят ментор е  ръководител доц. д-р инж. Димитър Николов. Вярвам, че менторът ми ме въведе в света на науката – от него видях една различна перспектива, нов светоглед. Що се отнася до работата много ме впечатли неговата нагласа към нея, тъй като той самият е учен към Техническия университет. „Тръгваш да правиш нещо, имаш не особено ясна представа докъде ще стигнеш, но продължаваш да дълбаеш в темата”. “Трябва да продължаваш да вървиш напред, само така ще се проясни пътят.“ Освен със страхотна кариера, той е и впечатляващ човек по само себе си – някак си все усмихнат въпреки огромното количество задачи, с които е постоянно натоварен. Със сигурност научих доста от него и продължавам да уча. 

4. Какво да очакваме от вас наесен, какво искате да се случи с вашия проект? 

Относно проекта си, наесен искам и очаквам да направя успешно сравнение между възможностите на двете технологии чрез анализа на поведението на частица в повече от 1D и евентуално такава, зависима от времето, чрез което да се демонстрира практически видима разлика в ефективността, бързодействието, точността на квантовите компютри спрямо класическите. Резултатите ще бъдат придружени от статия, описваща методите за тяхното постигане, както и обясняваща значението им.

Вдъхновихме ли ви?

Ако ви харесва това, което правим, може да подкрепите АЗТУЕС чрез дарение –  разберете как от тук.

С поздрав, 

АЗТУЕС

Коментари